joi, 9 iulie 2015

Despre orele de romana...

Despre orele de romana…

Uneori raman frapat de aceasta trecere rapida a timpului.In doar cateva saptamani voi fi nevoit sa dau examenul final,BAC-ul.Sincer sa fiu nu prea mi-am dedicat timpul studiului,uneori din incostienta,alteori din nepasare.Pur si simplu nu mi-a placut sa papagalesc acele lungi comentarii,care oricum dupa cateva saptamani le uitam(dar pentru a trece clasa am fost nevoit sa o fac).Si de cate ori intrebam pe cineva la ce o sa imi foloseasca in viata,mi se repeta in mod constant ca o sa ma ajute sa trec BAC-ul.Interesant!Mi-am dat seama ca elevul sta mult la scoala,are putin timp pentru activitatile care ii plac si nu este stimulat sa gandeasca liber ci in tipare.Programa pe care am urmat-o de-a lungul anilor de studiu in liceu mi s-a parut invechita la fel ca si manualele.Oare de cati ani se dau aceleasi opere?De ce nu incearca nimeni sa introduca ceva nou?Am inteles ca trebuie sa cunoastem marii clasici:Caragiale,Creanga,Slavici si Eminescu.Este o chestie de cultura generala dar totusi am putea studia si alti scriitori.De exemplu: Tolkien,Dostoievski,Tolstoi, Shakespeare etc.Dintre autorii romani,cel mai apreciat de mine este Mircea Eliade, fost istoric al religiilor, scriitor de ficțiune, filozof și profesor roman la Universitatea din Chicago,care l-am descoperit prin intermediul romanului Maitreyi.
Trebuie sa recunosc ca orele de romana mi-au schimbat intr-un fel viata.Totul a inceput in clasa a 10,cand am primit un doi,primul meu doi, pentru ca nu citisem o carte,si acum o tin minte,se numea “Ciocoii vechi si noi”.Sincer sa fiu nici pana in ziua de azi nu am citit-o.Se terminase anul scolar si am primit ca tema de vacanta sa citesc o carte.Cum nu vroiam sa mai iau un doi,m-am ambitionat sa citesc prima mea carte.Am cautat ceva,habar nu aveam ce imi placea,asa ca am cerut ajutorul unui prieten,care mi-a imprumutat un exemplar,Drakula,scrisa de Bram Stoker.Si de atunci am continuat sa citesc multe alte carti,pentru ca incepuse sa imi placa sa citesc povesti,sa aflu lucruri si cuvinte noi.Printre autorii mei preferati se numara:Dan Brown,Agatha Christie,Stephen King(povestile lui horror sunt absolut extraordinare),J.R.R.Tokien,Rowling,George Orwell si multi altii.In prezent m-am apucat sa citesc Urzeala tronurilor(Game of Thrones),o serie impresionanta scrisa de George R.R.Martin. Pentru mine cititul a devenit un hobby,mai bine spus o dependenta.Cartea este ca un portal care te duce pe alte meleaguri si iti da marea oportunitate sa intri in mintea autorului si sa ii afli gandurile.Din punctul meu de vedere o carte contine 20% mesaj,iar restul de 80% sunt cuvinte de legatura.Din majoritatea cartilor putem extrage doar doua,trei idei importante.In ziua de astazi,din pacate,observ cum dorinta de a citi o carte nu mai este prezenta in lista de activitati a oamenilor.Ei se multumesc sa isi piarda timpul cu diferite banalitati(de exemplu cea mai buna modalitate de a iti pierde timpul este sa activezi pe retelele de socializare)Discutand intodeauna lucruri superficiale,neglijand adevaratele probleme care au aparut de-a lungul anilor in lume,traind intr-o continua inconstienta.De 3 ani am refuzat sa mai ma uit la televizor,care din punctul meu de vedere este un mijloc perfect de a mintii masele.Traiesc cu speranta ca mai exista si oameni diferiti.
Ne nastem,crestem ,iar dupa suntem trimisi la scoala pentru a descoperi lumea prin intermediul manualelor scolare de cea mai proasta calitate,realizate prost,pentru care guvernul plateste  o gramada de bani pentru ele.Nu suntem intrebati ce ne place,ce dorim sa invatam,sa ni se ofere sansa sa ne alegem profesorul si cursurile pe care le vrem,pur si simplu ni se arunca informatia pe gat.Toti suntem tratati in mod egal,si toti trebuie sa sustinem niste teste idioate,pentru ca la final,sa arunce cu note in noi.Scoala ar trebui sa ne dezvolte modul de gandire,nu sa ne oblige sa ne indesam in cap diferite informatii,pusi in situatia sa tocim,iar dupa o perioada de timp cu siguranta vom uita ce am invatat.De ce facem asta?Pentru ca suntem amenintati cu corigenta.Si aici am vorbit in general,pentru toate materiile.Sunt foarte constient ca educatia este foarte importanta.Daca i-ai luat educatia unui popor,i-ai luat justitia,i-ai luat sanatatea,practic i-ai luat totul.
In fiecare zi ne trezim in aceeasi camera si urmam acelasi drum,ca sa traim aceasi zi ca si ieri. Inainte zilele erau fara timp,acum zilele noastre sunt programate.Asta inseamna sa fim adulti?Sa fim liberi?Dar suntem cu adevarat liberi?Mancare,apa,pamant.Chiar elementele de care avem nevoie pentru a supravietui sunt detinute de corporatii.Nu este hrana pentru noi in copaci,nu-i apa proaspata in parauri,nici pamant pentru a construi case.Daca incerci sa iei ceea ce-ti ofera pamantul,vei fi inchis.Asa ca ne supunem regulilor lor.Am descoperit lumea pintr-o carte.Ani de zile am sezut si am regurgitat ce ni s-a spus.Testati si etichetati ca subiecte intr-un laborator.Crescuti sa nu aducem nici o schimbare lumii,crescuti sa nu fim diferiti.Indeajuns de inteligenti pentru a ne face treaba dar nu pentru a intreba de ce o facem.Asa ca muncim si muncim,lasati fara timp pentru a trai viata pentru care muncim.Pana cand vine o zi cand ni se spune ca suntem prea batrani sa ne facem treaba.Aici suntem lasati sa murim.Copiii nostrii ne iau locul in acest joc.Pentru noi calea este unicul combustibil,dar laolalta nu suntem altceva decat combustibilul care impurterniceste elitele.Elitele care se ascund in spatele corporatiilor.Aceasta este lumea lor.Si cea mai valoroasa resursa a lor nu este terenul.Suntem noi.Le construim orasele,le conducem masinile,le luptam razboaiele.La urma urmei,nu banii ii conduc.Ci puterea.Banii sunt doar unealta pe care o folosesc pentru a ne conduce.Bucati de hartie fara valoare de care depindem pentru a ne hrani,a ne misca,a ne intretine.Ne-au dat bani si in schimb noi le-am dat lumea.Unde erau copaci care ne curatau aerul acum sunt fabrici care-i otravesc.Unde era apa de baut,sunt deseuri toxice ce put.Unde animalele alergau libere,acum sunt ferme industrializare unde sunt crescute si macelarite la nesfarsit pentru satisfactia noastra.
Dar am cam deraiat putin de la subiect.O sa incep cu ce nu mi-a placut la orele de romana.In mare parte programa veche, antica si de demult.(dar asta nu tine de profesor).Faptul ca invatatul ca papagalul este recompensat.Si ca se arunca prea mult cu nota doi.Dar in rest orele de romana au fost foarte amuzante.O profa de treaba care ma bucur ca mi-a fost profesoara.Nu prea aveai cum sa nu fi atent la ora.Imposibil sa dormi.Fata de celelalte ore, la obiectul limba si literatura romana,de cele mai multe ori intram cu drag in clasa.                          


5 comentarii: